Jag vill gärna dela med mig av mina drömmar om och bilder från min trädgård

Jag vill gärna dela med mig av mina drömmar om och bilder från min trädgård
Längtan efter vår

lördag 5 november 2011

Tänd ett ljus ...

Den här helgen minns vi  våra nära och kära, som har lämnat oss. Igår var vi på en runda upp i Västergötland för att smycka några gravar med kransar och tända ljus. Tyvärr så tog jag inte med kameran, så jag har inga bilder från gårdagen. Vi var först i Rångedala, där bodde vi 1973 -1980. Vi hälsade på några goda vänner/f d grannar, som vi har god kontakt med fortfarande. Sedan åkte vi till Ulricehamn till makens föräldrars grav och därefter till Öra kyrkogård, där vi gjorde hans morföräldrars grav fin. Vi åkte också till Borås hälsade vi på makens syster efter en liten shoppingrunda. På hemvägen var vi på Gnosjö kyrkogård, där mina föräldrar är begravda. Min bror hade gjort så fint med ljung, en krans och ljus. Då var det mörkt och det var ljus vid nästan alla gravar, så stämningsfullt.

I Borås köpte jag tyg till köksgardiner till äldste sonen, han behöver verkligen något nytt! Jag fick också syn på ett par färdiga kuddar i vackra färger. De var sydda med flätade sidenband i flera färger. Jag kunde inte stå emot utan köpte material till en. Det verkade så roligt att göra den, så jag kunde inte låta bli att sy den idag. Jag trodde att jag hade en innerkudde i rätt storlek, men den var för liten, så den är inte riktigt klar. Jag tog ändå en bild på mitt senaste verk. Det är lite svårt att få färgerna bra och det blänker lite för mycket om sidenbanden.

Jag önskar er alla en fin fortsättning på helgen!

10 kommentarer:

  1. Det är fint att åka runt på "sina" kyrkogårdar och pyssla och dona lite. man känner att man hör till på något sätt när man besöker de olika byarna... Var på mina föräldrars idag och ska på mina svärföräldrars i morgon.

    Men en sån fin kudde du har sytt. Läcker! den får du visa i dagsljus framöver.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Din kudde är en riktig färgklick.
    Var den svår att göra?
    Jag har också varit på kyrkogården ikväll och tänt ljus på våra gravar, det är så fint med alla ljus. Var även på minnesgudstjänst i Svenska kyrkan ikväll.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Kyrkogårdsbesöken blir imorgon för mig....
    Vilken fin kudde du gjort.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Åh vilken fin kudde! En riktig färgklick i höstmörkret:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vilken resa ni har gjort :) då åkte ni nästan förbi mitt :) Oj vilken snygg kudde och hoppas man får se hur gardinerna blev Kram suss

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar kudde! Precis min stil!!
    Vi har ju våra nära på Brännkyrka kyrkogård i Stockholm. Från vårt förra hem så hade vi utsikt först över ett stort fält och sen över stora Huddingevägen till kyrkogården och det var så vackert med alla ljus där.
    Numera så gör vi så istället att vi tänder en massa (det blev 11 stycken) ljus ute och inne (30 stycken) och så tänker vi på dom ändå.
    Fast när vi ändå var ute och åkte igår gjorde vi också ett kort besök i Lau kyrka och tände ett ljus där - trots att vi faktiskt inte är religösa. Men stämningen - och den här seden - i kyrkan gillar vi ändå!

    SvaraRadera
  7. Hejsan Christina!
    Det har varit, precis som du säger, en helg att minnas när och kära. Mina finns begravda så långt härifrån att det är inte möjligt att besöka gravarna.

    Kudden ser riktigt exklusiv ut och blänker inte alls farligt! Riktigt läckert!/Anja

    SvaraRadera
  8. Det är vackert på kvällen med alla ljus på kyrkogården, en påminnelse om de nära och kära som inte finns här längre. Många fina tankar och minnen som blir till en sådan här helg.
    Fin kudde, låter svårt med sidenband som är så halkiga men resultatet ser perfekt ut! (:D Här är det kris på symaskinsfronten, den har stått länge nu och verkar ha rostat ihop helt och hållet den stackarn. Är väl dax för en ny för den har väl en 35 år på nacken i allafall.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig kudde som man bara blir glad utav, hoppas du har en trevlig dag i gråvädret, kram

    SvaraRadera
  10. Hej, fann dig hos Viola. Vilken trevlig blogg du har. VI är tre tanter som skapat en ny blogg och skriver om våra minnen ifrån 50-70-talet. Hoppas du vill hälsa på hos oss, kram från tant Brun.

    SvaraRadera