Jag vill gärna dela med mig av mina drömmar om och bilder från min trädgård

Jag vill gärna dela med mig av mina drömmar om och bilder från min trädgård
Längtan efter vår

onsdag 28 september 2011

Nyplantering och nysatta vårlökar

Idag är det lite höstruskigt ute, ingen sol och det blåser lite småkallt. Jag har ändå varit ute och planterat ner de sista plantorna i min nyaste rabatt längst ner på baksidan av huset. Jag har med hjälp av maken lagt upp en kulle med torvblock runt kanten. Det har visserligen varit klart nästan hela sommaren, men först nu har jag kommit till skott med planteringen. På båda sidor om kullen är det äppelträd och under dom har jag inte planterat färdigt. Jag måste fixa lite fler skuggtåliga växter dit. Så småningom är det tänkt att hela området ska bli ett woodland, men än så länge har jag inga större buskar på kullen. Jag har bara ett par pärlrönnar, som jag sått, en liten pieris, som jag köpt och en rönnsumak, som jag fått att Anne-Lie med bloggen Skaparglädje. Jag satte också några sticklingar av en gulbladig fläder i våras, när vi tog bort en buske, som var i vägen. De verkar ta sig, så åtminstone en får nog plats på kullen. Allt eftersom buskarna växer till sig, får jag nog byta ut en del växter, som vill ha lite mer sol.

Här är ett par bilder från kullen.
Det ser inte mycket ut för världen just nu!
Här ser man lite från andra hållet!
Jag har också petat ner lite lökar, hoppas att dom syns till våren!

I övrigt är det inte mycket att visa från trädgården.
 
Den stora variegerade vintergrönan lyser upp på kullen

Stenkyndeln blommar fortfarande för fullt!

På altanen står fortfarande alla min växter kvar. Diadembusken har just börjat blomma, undrar varför den är så sen i år!?

I kväll blir det stickcafé i Missionskyrkan här i Hillerstorp. Då fortsätter jag att sticka på en babytröja, som någon behövande i Vitryssland ska få!

Man har ju lovat fint väder några dagar, så det hoppas jag på!

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Vi har också riktigt höstrusk i dag, men så länge det går att vara ute är det härligt:) Så fint det blir på din kulle:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Kullen kommer säkert blomma och frodas som bara den, och tröjan kommer glädja och värma nån liten lycklig unge:)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Fler än jag som håller på i trädgården om dagarna ser jag. Det kommer att bli jättebra på kullen. Jag kommer och inspekterar någon dag.
    Jag har inte hunnit få ner mina lökar än, ska försöka göra det i morgon. Är så glad för varje dag jag varit i trädgården och benet är samarbetsvilligt, bara lite vanlig träningsvärk men det står man ut med.
    Vilken fin barntröja du stickar. Mysiga färger.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det blir säkert fint på kullen...
    Vilken fin tröja. Den kommer säkert till glädje.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Nu har jag laddat ner Google Chrome som jag fick tips om - och nu fungerar mitt kommenterande!
    Den där diademblomman var otroligt vacker, vilken färg! Och kullen blir nog otroligt fin när allt har växt till sig. Jorden i den ser väldigt fet och mysig ut!!

    SvaraRadera
  6. Vad spännande det är att vänta på våren när man planterat en massa lökar :) och kullen kommer nog bli jätte snygg.
    Du får dagens ros av mej för att du hjälper till att sticka så fina tröjor till barnen som så väl behöver dem. Kram Suss

    SvaraRadera
  7. Vilken blomsterprakt du kommer att ha till våren! Jag tror jag får beställa biljett till första parketten till ditt blomstrade vårparadis;)!Det är så fint att se alla blommande lökväxter på försommaren - hos andra - själv har jag inte speciellt mycket. /Anja

    SvaraRadera
  8. Det kommer verkligen att bli en fröjd för ögat din blomstrandekulle.
    Vad fin den varigerande vintergrönan är den skall jag lägga till i önskelistan.

    Härligt med stickade tröjor och din är ju riktigt fin den kommer någon liten flicka eller pojke att få mycket glädje av.


    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Ja visst blir man glad av alla lökar som kommer upp på våren! Härlig blandning du har satt! Det är ju för kul med woodland, det kommer att bli jättefint och oftast rinner tiden iväg fortare än vad man tror. Det vore kul att träffas i till våren även om min trädgård bara är 4 år och jättemycket skamvrår och påbörjade projekt! (:D
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Din nyplanterade kulle ser jättefin ut. Det blir säkert hur bra som helst när det växt till sig. Och lökar har du också köpt. Tulpanen ser spännande ut, likaså narcissen. Ha en riktig bra vecka.
    PS! Fin tröja du stickar på.

    SvaraRadera
  11. Vad mycket spännande du har att se fram emot när våren närmar sig.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera